Practical Wing Chun Danmark

Qi Gong

Hvad er Qi Gong?

Qi Gong er en fællesbetegnelse for et væld af oldgamle kinesisk træningsform, oftest trænet for præstation- eller sundhedsfremme.

Læs mere

Det kinesiske ord ”Qi” står for betegnelsen “luft”, men betyder i forhold til traditionel kinesisk medicin “indre energi”. Ordet ”Qi”, er sammenlignet med det Japan ord ”Ki” eller Indiske ord ”Prana”, som også beskrives som en form for livskraft.

Ordet Gong betyder ”øvelser”, eller ”arbejde” men oversættes ofte som ”metode” eller ”kultivering”.

For kineserne er Qi usynligt, men til stede i alt levende. Det cirkulerer rundt i kroppens ”medianer” som er en kinesisk betegnelse for energibaner. Forskellen mellem akupunktur og Qi Gong er, at Qi Gong er noget, du aktivt gør for dig selv, hvorimod akupunktur er noget, du modtager af en behandler.

Qi Gong ser ud til at kunne spores helt tilbage til ”De Krigende Staters Periode” (475 -221 fct.) og er f.eks. meget ældre end træningsformen Tai Chi.

Qi Gong er i dag udbredt i næsten hele verden. I Danmark er Qi Gong blevet praktiseret siden slutningen af 1960’erne. I Kinas parker træner millioner af mennekser Qi Gong hver morgen.

Hvorfor Qi Gong?

Træningen er både sundhedsfremmende, præstationsfremmende, afstressende, sænker ældningsprocessen og fremmer dit generelle velvære.

Qi Gong styrker din fysiske og mentale balance. Du forbedrer dit immunsystem, din kropsholdning, krospsbevidsthed og kropskontrol. Du forbedrer også din koncentrationsevne, indlæringsevne og hukommelse.

Du træner for at kultivere, cirkulere og dirigere ”Qi”. Qi Gong deles oftest op i en blød og en hård form. Blød Qi Gong er primært for sundhedsfremme og vitalitet, hvor hård Qi Gong primært er for præstationsfremme. Præstationsfremme kan f.eks. være evnen til at generere mere kraft eller evnen til at kunne modstå en ydre kraft (kendt under navnet Iron shirt Qi Gong)

Den hårde form for Qi Gong kan forebedre udøverens præstationsevne så ekstremt, at man ikke kan forklare det med naturvidenskabelige målinger.

Hvordan foregår træningen?

Træningen foregår på hold af 55-60 minutters varighed. Træningen består af fysiske øvelser, enten statiske eller dynamiske, kombineret med åndedrætsøvelser, samt forskellige former for fokusøvelser.

De fleste Qi Gong øvelser udføres stående og altså ikke siddende eller liggende som mange øvelser i indisk Yoga. Gi Gong har dog siddende meditationsøvelser, som kan minde meget om hvad man kender fra Indisk meditationspraksis.

Hvem kan træne Qi Gong?

Alle kan træne Qi Gong, da træningen bliver tilpasset den enkelte deltagers fysiske og mentale forudsætninger.

Træningen stiller ikke store krav til smidighed, styrke eller kondition og er dermed relativt let at udføre. Til gengæld kræver øvelserne disciplin, udholdenhed og tålmodighed, hvis du vil opnå gode resultater. Træningen skal udføres mindst 2 gange ugentligt og helst dagligt for optimale resultater.

Qi Gong er velanset af regeringen i Kina og der undervises i statsligt regi. Det kinesiske sundhedsvæsen anbefaler ofte Qi Gong til både generel og specifik sundhedsfemme. Qi Gong bruges også af mange elitetropper i det kinesiske militær samt af topatleter i Kina for at forbedre deres præstationsevne.

Husk

  1. Medbring håndklæde og vand.
  2. Ifør dig løst og rent spørtstøj.
  3. Indendørs fodbøj med flade såler er nødvendigt.
  4. Der skal mindst være gået 1 time siden du sidst har spist et måltid